maandag 25 juli 2011

Experiment op twitter

Een experiment.
zal me benieuwen...


De ochtend van 25 juli 2011. Net Noorwegen achter de rug. Breivik zegt vooral geoefend te hebben met shoot-games, ook online. Deze games staan al langer ter discussie als agressie-opwekkend/stimulerend. De relatie tussen de games en agressie is echter niet één op één vast te stellen. Waarschijnlijk is er zelfs helemaal geen sprake van een relatie.

Toch zijn de kampen de afgelopen jaren erg verdeeld. Zij die pleiten voor vrijheid vinden dat alles moet kunnen, zeker in games. Gamers, vooral zij die shooters spelen, vinden dit natuurlijk ook. Daartegenover staan veel mensen die alles met geweld verafschuwen. Niet alleen gewelddadige games, maar bijv. ook films, zouden zij het liefst verbieden.

Het is natuurlijk niet aan mij om een oordeel te vellen. Wel om een experiment te doen. Via twitter doe ik vandaag een experiment om te zien hoe een stelling (subjectieve en niet onderbouwde woorden als "schietgames zouden verboden moeten worden omdat Breivik mede daardoor is gekomen tot zijn daad": prikkelend genoeg om een reactie uit te lokken, eventueel gebruiken van de naam van een shooter als Modern Warfare, waar veel mensen mogelijk op zoeken in tweets) wordt geretweet of dat juist de twitteraar die zo'n stelling poneert wordt gereplied door mensen die het daarmee absoluut niet eens zijn.

Tot een uur of 5 's-middags wil ik inhoudelijk reageren en in het midden proberen te laten of ik zelf achter de stelling sta (zal moeilijk zijn), daarna iedereen op de hoogte brengen dat het een experiment betreft en vanaf 8 uur 's-avonds geen reactie meer geven, anders dan dat het een experiment is, mogelijk onder verwijzing naar deze blogtekst (al zal dat dan mogelijk weer gezien worden als een in de spotlights willen staan, maar ach, alles voor het experiment).

De volgende zaken wil ik daarbij graag in de gaten houden:
  • wordt het verzoek op retweet door twitteraars klakkeloos gedaan, zonder opmerkingen?
  • zijn er veel mensen die het bericht retweeten?
  • wordt, eventueel onder verwijzing naar onderzoeken en nieuwsberichtgeving, gewezen op de onjuistheid van de stelling?
  • wordt mij om mijn persoonlijke mening gevraagd?
  • wordt er kalm of juist agressief gereageerd door diegenen die het niet eens zijn?
  • worden er mogelijk persoonlijke aanvallen gedaan op de boodschapper (i.c. ikzelf dus)?
  • zijn er veel gamers die een reactie geven?
  • hoe reageert men als je na enkele uren aangeeft dat het een experiment betreft? Teleurgesteld?
  • hoe lang duurt het voordat het weg-ebt, wanneer geen RT meer of mensen die een discussie willen aangaan?
  • gezien de wijze waarop twitter de laatste tijd wordt gebruikt: zijn er mensen die denken dat je het allemaal doet om populair te worden (ook al kom je andersom juist negatief in beeld)?

Bij dit alles is ook de vraag hoe "het systeem" van Twitter reageert. Geen reactie of wordt mijn twitteraccount in de wacht gezet of voor enkele dagen officieel geschorst. In dat geval zal het moeilijk zijn de gegevens op een juiste manier te verzamelen, al moet het algemene beeld dan al wel duidelijk zijn.

NB 1. Deze blog niet voor 8 uur 's-avonds publiceren, tot die tijd als concept.
NB 2. Mijn excuses bij voorbaat aan mijn zoon: hij is een gamer (vnl. shooters) in hart en nieren. Maar deze gelegenheid om te kijken hoe twitteraars omgaan met de vrijheid van meningsuiting in een (zinloze) discussie en subjectieve vraag tot retweet kan ik niet aan mij voorbij laten gaan. Geeft zeker meer inzicht in de wijze van discussiëren in 140 karakters en een indicatie of twittervrijheid bestaat en hoe ze er uit ziet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten