Het rommelt in het onderwijs. Da's eigenlijk niks nieuws. Het rommelt al decennia in het onderwijs. En niet alleen in Nederland, maar overal in Europa.
De door de Aob georganiseerde staking van vandaag lijkt sterk op de reeks van "grèves" in Frankrijk van ongeveer een jaar geleden. Stakingen die ik van dichtbij mocht meemaken met drie kinderen op het Collège van Saint-Céré. Ook toen was vooral de focus op meer of minder uren een issue, naast een loonsverlaging en een aanpassing van de pensioengerechtigde leeftijd.
Het lijkt ook altijd te gaan om kwaliteit van het onderwijs en de relatie met het aantal gewerkte uren op scholen. Over het niveau van het onderwijs (dat slechts zijdelings te maken heeft met onderwijsbevoegdheid) gaat het vaak maar zijdelings. Net zomin als over een verdere uniformering (iedere docent vormt zijn eigen lesmateriaal en lesmethode binnen een rode draad) en synchronisatie (passen de aangereikte lesmethoden eigenlijk wel op elkaar) van lesmateriaal. Laat staan dat er iets wordt gedaan (buiten symboolbeleid en symptoombestrijding) aan de hoge uitval van leerlingen in de "brugklas-jaren" door een verkeerd schooladvies.
Ik snap Kircz dus wel een beetje, al ben ik het eens met anderen dat de toon van de kritiek op de minister van Onderwijs natuurlijk een grens overschrijdt. Zeker als er na de "discussie" over de 1040-norm nog zoveel andere zaken spelen. Zaken die van het grootste belang zijn voor het onderwijs; zaken die binnenkort zeker op de politieke/beleidsagenda prijken. Net zoals destijds in Frankrijk. Hetzelfde liedje dus.
Fantastische wereld om in te stappen dus. Mijn steentje bijdragen. Maar deze keer niet vanuit een beleidsmatige kant (zoals in de eerste 10 jaar bij de rijksoverheid) of de Franse kant (de tweede 10 jaren van afstand). Nee, nu van binnenuit en aan de onderkant. Daar waar het echte werk plaatsvindt. Waar iedere dag gewerkt wordt aan de kennis en vaardigheden van de toekomst van Nederland. Vandaar ook de term daarvoor: onderWIJS. Heeft Kircz van de Aob toch misschien een beetje gelijk over de bestuurders en ambtenaren bij het ministerie: toch meer bovenMATIG.
andere berichten: Bijna 200 scholen dicht. Leraren verzamelen zich. Staking onverantwoord. Kircz op herhaling in het nieuws. Kircz blijft achter standpunt staan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten