vrijdag 19 oktober 2012

Een hostess: meer dan een riedeltje

"...eee...aan...nun..skwie.. proberen?"

Terwijl het meisje in kwestie zich omdraait en haar "bak" die ze voor zich heeft hangen kan tonen steekt ze gejaagd dit riedeltje af.

Geen flauw idee waar ze het over heeft kijk ik in haar "bakje" dat slordig aan haar schouders hangt. Onwillekeurig wordt mijn blik echter getrokken naar de chirurgische handschoenen die ze aan heeft, kennelijk nodig omdat het allemaal anders niet hygiënisch is. Als ik enkele tellen later weer kijk naar wat ze kennelijk moet aanprijzen herhaalt ze haar vraag op dezelfde gejaagde wijze:

"Een meergranen biscuit proberen?"

Ik had inmiddels het woord "Prince" al ontwaard. Ik bedank vriendelijk en zonder iets aan te nemen loop ik door.

Mijn eerste gedachten daarna betreffen het arme meisje dat zich staande probeert te houden, maar helaas niet begrijpt waarom het publiek haar niet vriendelijker bejegend. Ze probeert immers iets lekkers weg te geven, te laten proeven. Als promotie van het merk en het desbetreffende product, maar toch gratis en voor niks.

Ik had bijna met haar te doen. Zij kan ook niet weten dat het ook anders kan. Dat het werk dat ze doet meer is dan het afsteken van een ingestudeerd riedeltje. Beter geïnstrueerd zou ze het al zeker beter hebben gedaan, maar daarvoor heeft het bureau dat haar op de plek inzet geen tijd voor.  Ook is er vaak ervaring nodig om te weten hoe je het winkelende publiek beter te woord kunt staan. Soms zelfs de noodzaak hetzelfde dialect te spreken.

Riedeltjes werken ook niet, ook al worden we er nog steeds dagelijks mee geconfronteerd. Bij de pomp (altijd maar weer die "interesse voor de dagaanbieding"). Of bij de kassa "spaart u koopzegels?" of "dierenplaatjes?"). Je vraagt je af of marketingafdelingen wel evalueren of lerend vermogen hebben.

Nu hoeft het meisje in kwestie niet meteen verkleed worden als de heks uit het sprookje van Hans en Grietje ("knibbel, knabbel, knuisje. Biscuit voor bij het buisje"), al zou dat zeker origineler zijn. En over de handschoenen kunnen we duidelijk zijn: ze schrikken alleen maar af en helpen hoe dan ook niet tegen welke besmetting dan ook. Zeker is wel dat een promotionele actie meer is dan het snel afsteken van een riedeltje, ook al lijkt het vaak anders in deze tijd waarin alles steeds maar sneller lijkt te moeten.

Over dit soort zaken denkt een beter hostessbureau als Front2Back na. Of het nu gaat om een hostess als standbemanning of een promotionele actie in een winkel(centrum).

Een hostess: meer dan een riedeltje.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten