zondag 22 september 2013

(Niet) alles op zijn plek!

Niet alles wat kan mag ook.
Niet alles wat mag zou moeten kunnen.

Hoe vaak hoor ik "de jeugd van tegenwoordig" niet zeggen dat ze iets doen omdat het nu eenmaal kan? Of dat er niemand is die er wat van zegt en het dus moet kunnen?
Oudere generaties kijken dit vaak aan met een afschuw. Ze mompelen dan vaak iets als "in onze tijd deden we dat niet" of "vroeger zou je daar voor op je kop krijgen". Ik betrap mezelf ook wel eens op het maken van dergelijke opmerkingen. Je wordt ouder papa...

Ik heb niet overal een mening over of hou deze soms wijselijk voor me. Ik weet echter wel dat het gedrag van de oudere generatie vaak dat van de jongere beïnvloedt.
Daar stond ie weer afgelopen donderdag. De persauto. Voor de ingang van het gemeentehuis. Opzichtig en misschien wel opzettelijk slordig schuin geparkeerd. De reclame voor het nieuwsblad/de lokale omroep waarvoor hij werkt in de looprichting. Geparkeerd met toestemming, dat wel. Hij heeft daar naar eigen zeggen een ontheffing voor. Het is dus zijn "goed recht" om daar te staan. Ik vraag me wel af of ie er iedere vergadering van gemeenteraad en commissies weer moet staan. Of tijdens het bijwonen van het Platform Maatschappelijke Verkenningen van een week daarvoor, waar hij niet als pers maar als één van de ondernemers aanwezig was. Er zijn op die momenten meer dan voldoende parkeerplaatsen. De ontheffing lijkt mij dan toch eerder bedoeld voor andere situaties waarin er juist geen tijd is na te denken over de parkeerplaats. Of als er simpelweg geen parkeerplaats is maar er wel nieuws te verslaan.  
Niet alles wat kan mag ook.
Niet alles wat mag zou moeten kunnen.

Ik pleit hier voor een wat terughoudender gebruik van de bijzondere ontheffing door de betreffende reporter. Zeker gezien het te geven goede voorbeeld, maar misschien ook omdat de ook altijd aanwezige reporter van het concurrerende nieuwsblad geen auto voor de deur van het gemeentehuis plaatst. Maar misschien heeft deze wel helemaal geen ontheffing gekregen; in dat geval is er sprake van een bijkomend probleem.
Ik vraag me ineens af of niemand van college- en raadsleden dit aan de orde durft te stellen omdat er dan misschien negatief over je wordt geschreven? Of nog erger: dat je doodgezwegen wordt? Nee, dat kan en mag niet het geval zijn: iemand die een koninklijke onderscheiding heeft gekregen voor zijn verdiensten staat daar natuurlijk ver boven.
Niet zo lang geleden zag ik een personenauto met symbolen van de brandweer komen aanrijden en parkeren tegenover de Action. Op een plek waar dit niet is toegestaan, maar met een dergelijke opzichtige auto is dat natuurlijk geen probleem. Net zoals bij de laagvliegende reporter hiervoor zal er wel sprake zijn van een ontheffing. In eerste instantie dacht ik nog "waar is de brand?" De man stapte echter rustig uit zijn wagen en ging even shoppen bij de Action. Op zijn dooie gemak. Toen ik een kwartiertje later weer voorbij kwam zag ik de auto nog staan en kwam de man net uit de winkel gelopen richting "zijn" auto. 
Niet alles wat kan mag ook.
Niet alles wat mag zou moeten kunnen.

Wat mij betreft ook een terughoudender gebruik van de algemene ontheffing door de betreffende brandweerman. Zeker gezien het te geven goede voorbeeld, maar misschien ook omdat het leidt tot veel onbegrip op een drukke koopdag en iedereen zijn auto verderop moet parkeren. Als er ergens brand is gaat het natuurlijk om seconden, maar als dat zijn excuus is had ie niet tegenover de winkel maar nog dichterbij de ingang kunnen en moeten parkeren, bijv. op de plek waar die bus van de gekke piano's vaak te vinden is.
Afgaande op een melding van diefstal bij winkelcentrum De Wilgendonk parkeren twee politieagenten de auto dwars over de straat op de invalidenplek. Ze vinden overduidelijk de twee bandieten bij de ingang, vragen om identiteitsbewijzen en maken het nodige papierwerk in orde. Tot zover niks aan de hand, al zie ik vele bezoekers van het winkelcentrum met de nodige moeite de geparkeerde politieauto ontwijken. Ik doe snel mijn boodschap en merk dat de twee agenten ook in de winkel zijn. Ze staan daar nog steeds - kennelijk hun lunch bij elkaar te sprokkelen - als ik bij de kassa afreken. Eenmaal buiten zie ik de politieauto nog steeds dwars op dezelfde plek staan. Een aantal automobilisten vraagt zich af wat er aan de hand is. Eén van de automobilisten lijkt zich af te vragen waar hij nu wel kan parkeren met zijn parkeerkaart voor invaliden.
Niet alles wat kan mag ook.
Niet alles wat mag zou moeten kunnen.

Ook hier zou een terughoudender gebruik van de algemene ontheffing door de betreffende politieagenten op zijn plaats zijn. Ook hier het goede voorbeeld. Ook hier het onbegrip op een drukke koopdag.

Als wij niet alles op zijn plek zetten...
Als wij de regels voor iedereen toepasselijk verklaren, behalve voor ons zelf...
Als wij ons verschuilen achter regeltjes en de geest van de wet met voeten treden...
Als wij niet af en toe uit eigen beweging een stapje terug zetten...
Als wij er elkaar ook niet op aanspreken...
Als wij geen sancties laten volgen op ongewenst gedrag...
...dan moeten wij ook niet raar staan te kijken als dit voorbeeld door velen op andere plaatsen zal worden gevolgd.

Niet alles wat kan mag ook.
Niet alles wat mag zou moeten kunnen.

Ben benieuwd of de persauto er volgende keer weer staat.

1 opmerking:

  1. Ik denk dat hij er gewoon weer staat, puur omdat het mag en dus kan.

    BeantwoordenVerwijderen